Aby skutecznie się komunikować należy przyłożyć do tego szczególną uwagę. Rosnące tempo zmian i stale przyspieszająca technologia sprawiają, że wzrasta zapotrzebowanie na umiejętności miękkie, zarówno wśród liderów, jak i wśród pracowników.
Jak się komunikować? Niedawno opublikowano najnowszy raportu „2018 Workplace Learning Report” opracowany przez Linkedin Learning. W badaniu wzięło udział około 4.000 osób, w tym 1.200 odpowiedzialnych za rozwój pracowników i 600 menedżerów. Uczestnicy badania nie mają wątpliwości co do tego, że rozwój umiejętności miękkich stał się koniecznością, a komunikacja (obok przywództwa) odgrywa kluczową rolę.
Zapraszamy do wysłuchania video dotyczącego komunikacji interpersonalnej. Nasza ekspertka Aleksandra Lindner opowiada o swoich doświadczeniach przy współpracy z przedsiębiorcami i uczestnikami szkoleń.
Z mojego doświadczenia wynika, że jeżeli coś zawodzi w firmach to z reguły jest to właśnie komunikacja. Często problemy wynikają z braku klarownej werbalizacji potrzeb, oczekiwań, podsumowania ustaleń, bieżącej informacji zwrotnej.
Aleksandra Lindner
Z doświadczenia wie, że większość osób zakłada, że jego rozmówca się domyśli, lub wie. Niestety nie jest to oczywiste. Alby poprawnie się komunikować, Aleksandra zadaje wtedy pytania:
- „skąd wiesz, że on to wie/rozumie?”
- „skąd wiesz, że zrozumiał to dokładnie w taki sposób, na jakim Ci zależało/w jaki chciałeś to przekazać?”,
- „w jaki sposób się upewniłeś?”,
- „jakie pytania zadajesz, by upewnić się, że zostałeś dobrze zrozumiany?”
Zdarza się, że po tych pytaniach nierzadko zapada cisza…
Kto pyta, nie błądzi – jak należy się komunikować?
Zgadzam się z tym stwierdzeniem. Jestem nawet zdania, że kiedy nie pytasz to tracisz. Bo w jaki inny sposób możesz dowiedzieć się, co Twój rozmówca ma na myśli, jeśli nie przez zapytanie go o to?
Podstawowe rodzaje pytań, dzięki której możesz się komunikować z innymi to pytania zamknięte i otwarte.
Jeśli potrzebujesz potwierdzenia lub zaprzeczenia, możesz użyć pytań zamkniętych – to takie, na które wachlarz możliwych odpowiedzi jest zawężony do: TAK, NIE lub do wyboru spośród kilku opcji, np. czy zgadzasz na takie rozwiązanie? czy masz jakieś pytania? którą z przedstawionych opcji wybierasz: A, B, czy C?
Jeśli jednak potrzebujemy dłuższej wypowiedzi, by lepiej zrozumieć naszego rozmówcę, z pomocą pospieszą pytania otwarte, na przykład:
- „co masz na myśli mówiąc…?”
- „jak rozumiesz to, co teraz ustaliliśmy?”
Jestem wielką fanką zadawania pytań. Uważam, że pytania i uważne słuchanie odpowiedzi są jedną z kluczowych umiejętności skutecznej komunikacji.
Aleksandra Lindner
Odpowiednio zadane pytanie pozwala zarówno rozwinąć wypowiedź, jak i potrafi być zachętą do dalszej rozmowy, co w efekcie sprzyja budowaniu prawdziwego dialogu.
Przy okazji mówienia o zadawaniu pytań i uważnym słuchaniu odpowiedzi, przypominają mi się znane słowa „Natura dała nam dwoje oczu, dwoje uszu, ale tylko jeden język, po to abyśmy więcej patrzyli i słuchali, niż mówili”.
Co więc robić, by słuchać i mieć pewność, że dobrze zrozumieliśmy?
Tu właśnie przydaje się tzw. aktywne słuchanie, a wspomniane już przeze mnie zadawanie pytań to jedna z jego metod. Możemy również do tego celu użyć parafrazy, która będzie informacją zwrotną dla rozmówcy o tym, czy dobrze go zrozumieliśmy.
Jak parafrazować? Poprzez powtórzenie swoimi własnymi słowami tego, co powiedział rozmówca. W ten sposób możemy sprawdzić, czy dobrze zrozumieliśmy zarówno jego intencje i treść wypowiedzi.
Jakich zwrotów możemy użyć parafrazując? Na przykład:
- „z tego, co mówisz rozumiem, że…”,
- „o ile Cię dobrze zrozumiałem to…”,
- „rozumiem, że chodzi Ci o…”,
- „z tego co słyszę chodzi Ci o to, że…”.
Parafraza działa w dwie strony – możemy posłużyć się nią, by parafrazować wypowiedź naszego rozmówcy. Możemy również poprosić go, by sparafrazował nas.
Jak to zrobić? Możemy powiedzieć tak:
- „zależy mi, byśmy oboje w taki sam sposób rozumieli nasze ustalenia; powiedz proszę swoimi słowami, jak Ty je rozumiesz?”
Z doświadczenia wiem, że parafraza i zadawanie pytań to narzędzia, które pozwalają Cię się skutecznie komunikować. Z pozoru wydają się oczywiste. Jednak jestem pewna, że gdy zwrócisz uwagę na to, by posługiwać się nimi w codziennej komunikacji w sposób świadomy, odkryjesz ich wielką moc.
Aleksandra Lindner – Certyfikowany Trener FRIS® oraz Trener Standardu HRD BP. Ma za sobą ponad tysiąc dni szkoleniowych i setki godzin rozwojowych. Aktywna zawodowo od 18 lat.
Przeczytaj również: