Ot, zwykły lunch. Wejść, zamówić, sprzedać, zjeść, wyjść. Mogłoby się wydawać zadanie proste. No, chyba, że nie znasz zasad savoir-vivru i nie wiesz co zamówić i jak się do jedzenia zabrać.

Znajomość zasad etykiety biznesowej, poza oczywiście samym tematem rozmowy, to drugi najważniejszy czynnik, który determinuje podpisanie kontraktu czy osiągnięcie zamierzonego celu.

Zanim się umówisz zaplanuj!

Przede wszystkim, najlepiej będzie, jeśli spotkanie zaplanujesz między 12.00 a 14.00 godziną. W sam raz na obiad, a zarazem nie uśniecie po obiedzie. Możesz też zaaranżować spotkanie po 14, na przykład umówić się na śniadanie lub kolację, albo po prostu na kawę. Przed rozpoczęciem spotkania przygotuj się do niej. Oczywiście, rozmowa w restauracji ma na celu być rozmową mniej sztywną, ale krępująca cisza jest zbędna.

Musisz się do spotkania dobrze przygotować. Rozpisz krótką agendę: listę tematów oraz listę celów, jakie chcesz osiągnąć.

Pamiętaj!

  • Jeśli wiesz, że się spóźnisz, poinformuj klienta tak szybko, jak to możliwe.
  • Postaraj się aby kelner zaopiekował się klientem, wskazał mu stolik i przekazał, że niebawem będziesz.
  • Umów się na lunch w miejsce, do którego łatwo dojechać i jest na mapach google. Wydaje się śmieszne, ale nic bardziej nie denerwuje niż szukanie miejsca po numerach na budynkach, lub nauka na pamięć mapy.
  • Wycisz telefon
  • Miej zegarek na ręce, aby móc dyskretnie na niego spojrzeć.

Zamawiaj lunch sprawnie i z umiarem.

Lunch powinien odbyć się w miejscu dopasowanym do stylu klienta. Spotkanie powinno trwać nie więcej niż 90 minut. Dlatego nie zastawiaj stołu jak na wigilię i decyduj się na wybór szybko. Pamiętaj aby wziąć potrawę, które nie przysparza problemów. Wyobraź sobie negocjowanie przy spaghetti. Zapomnij też o fasoli, sosach pomidorowych lub czosnku i cebuli. Najlepszym pomysłem są sałatki z mięsem (ale uwaga na sałatę), pierogi,  lokalne przysmaki.

Pamiętaj aby wziąć potrawę, które nie przysparza problemów. Wyobraź sobie negocjowanie przy spaghetti…

Lunch z Klientem to zawsze dobry pomysł. Jeśli Twoim rozmówcą jest klient z zagranicy, to zapamiętaj:

  • Finowie nie jedzą flaków,
  • Węgrzy – barszczu,
  • Hindusi – wołowiny,
  • Muzułmanie i Żydzi – wieprzowiny,
  • Chińczycy – surowej wołowiny,
  • Żydzi mogą preferować wyłącznie potrawy koszerne.

Warto wcześniej zapytać o preferencje i obostrzenia kulinarne gości, aby później uniknąć krępujących sytuacji.

Lunch i maniery.

Przestrzeganie dobrych manier w biznesie jest obowiązkiem każdego, kto prowadzi swoją firmę, kto jest pracownikiem biurowym w firmie, kto prowadzi swoje działania na pierwszej linii w kontakcie z klientami, kto ma inną funkcję lub stanowisko, które wymaga utrzymywania kontaktów służbowych z innymi ludźmi. Dobre maniery procentują i budują Twój wizerunek. Dobre maniery przydają się przy każdym wspólnym posiłku, nawet w domu. Jednak szczególnie ważne są w obecności klienta. Dobre maniery i znajomość zasad odróżni Cię od innych gości. Lunch jest świetnym miejscem aby wykazać się dobrymi manierami.

Oto kilka z nich:

  • Nie trzymaj łokci na stole.
  • Absolutnie nie kładź torebki na stole. Połóż ją koło krzesła, jedynie torebka damska, może być położona na stole.
  • Jeśli spadnie Ci jeden z Twoich sztućców nie podnoś go, kelner powinien podejść, podnieść i dać w zamian nowe.
  • Serwetkę należy położyć na kolanach, ale dopiero jak kelner odejdzie podawszy danie.
  • Po skończonym posiłku należy serwetką delikatnie wytrzeć kąciki ust i położyć serwetkę po prawej stronie, nie na talerzu.
  • Jeśli jakieś sztućce zostały choć raz użyte, już nie dotykają stołu. Są odkładane na talerze (to samo dotyczy łyżeczek po herbacie lub kawie).
  • Nie siorbiemy, nie mówimy z pełnymi ustami, nie oblizujemy palców.
  • Krój jedzenie na małe porcje, tak aby łatwo włożyć je do buzi i pogryźć.
  • Nigdy nie sięgaj po coś, nachylając się nad cudzym talerzem. W takim przypadku lepiej poprosić osobę siedzącą najbliżej o podanie potrawy.
  • Nie wolno poprawiać fryzury, makijażu przy stole.

Dobre maniery i znajomość zasad odróżni Cię od innych gości.

Podobnych zasad jest wiele. Warto jest je poznawać, przyswajać i stosować. Na ich temat powstało mnóstwo książek. Warto sięgnąć po którąkolwiek albo wybrać się na szkolenie. Dzięki doskonałemu poruszaniu się w gąszczu zasad savoir – virvu zawsze będziesz postrzegany jako osoba nienagannie zachowująca się w każdej sytuacji, z którą warto współpracować.

No, chyba, że uważasz, że stać się na faux-pas?

Kiedy z klientem idziesz na lunch. Zasady savoir-vivre 1

Autor: Doskam. Od 2005 wspieramy przedsiębiorców i pracowników firm w ich rozwoju dostarczając praktyczną i najnowszą wiedzę z zakresu zarządzania 3.0, strategii, efektywności osobistej i budowania kultury organizacyjnej. Bierzemy odpowiedzialność za procesy zwiększające efekty rozwojowe w oparciu o model SEB (Szkoleń Efektywne Biznesowo).


Przeczytaj również: