Czym jest blog?

Blogi powstały jako internetowa wersja pamiętników, w których ludzie opisywali wydarzenia z życia. Forma ta tymczasem ewoluowała w czasie i powstało wiele kategorii internetowego dziennika, od osobistego, fanowskiego, tematycznego (np. blog technologiczny) aż po biznesowy. Każdy z tych rodzajów ma inny cel oraz przeznaczenie.

Za Wikipedią „Blog (ang. web log – dziennik sieciowy) – rodzaj strony internetowej zawierającej odrębne, zazwyczaj uporządkowane chronologicznie wpisy. Blogi umożliwiają zazwyczaj archiwizację oraz kategoryzację i tagowanie wpisów, a także komentowanie notatek przez czytelników danego dziennika sieciowego.” [https://pl.wikipedia.org/wiki/Blog].

Najczęstszymi funkcjami bloga firmowego są:

  • Autopromocja,
  • Informowanie o zmianach i nowościach,
  • Zapoznanie czytelnika z produktami,
  • Tworzenie więzi z klientem.

Założenie bloga możliwe jest na platformach zewnętrznych oraz stronie własnej, jako integralna część portalu firmowego. Wiele firm prowadzi blogi, niektóre nie są jednak aktualizowane. Czy aby na pewno jest to opłacalne? Proces ten nie jest skomplikowany, jednak warto zastanowić się jakie będą korzyści oraz ewentualne wady.

Zalety prowadzenia bloga firmowego

Tworzenie bloga jest proste.

Istnieje wiele platform zewnętrznych oraz narzędzi, które pozwalają w łatwy sposób prowadzić i zaimplementować blog do naszej witryny. Nie potrzebujesz do tego zaawansowanej wiedzy z zakresu tworzenia stron www. Szczególnie duży wybór narzędzi daje nam korzystanie z WordPress.

Uzupełnienie social mediów.

Blog i social media posiadają inne charaktery, które mogą się wzajemnie uzupełnić. Social media takie jak Facebook, Twitter bądź Instagram służą przekazywaniu krótkich, zwięzłych wiadomości, zdjęć, filmów bądź linków, natomiast blogi zazwyczaj mają charakter artykułów, które powinny wyczerpać dany temat. Social media mogą być wykorzystane do  informowania o nowych publikacjach obserwujących nasze profile i przekazywać ruch ze stron zewnętrznych, którymi są te serwisy, do naszej witryny. 

Autopromocja

Chcesz pokazać obecnym i przyszłym klientom swoje produkty, bądź zrealizowane projekty? Blog znakomicie się do tego nadaje! Przy pomocy artykułów możesz zwrócić uwagę na te pozycje ze swojej oferty, na których chcesz się skupić. Możesz zrobić to za pomocą recenzji, relacji, filmu i wielu innych sposobów. Na własnym blogu możesz prowadzić jakiekolwiek działania marketingowe bez ponoszenia dodatkowych kosztów za publikację. Mogą to być również informacje o promocjach i konkursach.

Pozytywny wpływ na SEO

Ten krok ma szczególnie pozytywny wpływ przy implementacji bloga w stronie firmowej. Szymon Słowik to specjalista z dziedziny SEO, który współpracuje z nami m.in. w projekcie „Akademia Rozwoju Firmy” w artykule na autorskim blogu wspomina o tym w ten sposób:

Ruch będzie rósł proporcjonalnie do liczby publikowanych artykułów (uśredniając, zakładając, że każdy z wybranych tematów ma podobny potencjał w kontekście popularności i konkurencyjności słów kluczowych). Dlatego duże redakcje, często uzupełniane blogi oraz obszerne bazy wiedzy w pewnym momencie mogą liczyć na dziesiątki, setki tysięcy wizyt, bez podejmowania bieżących działań marketingowych i publicystycznych. Ponieważ im więcej słów kluczowych “obsadzisz” swoimi treściami, tym więcej użytkowników będzie do ciebie regularnie trafiać.

Szymon Słowik

Jednym z wielu innym pozytywnych wpływów wspominanych przez Szymona jest linkowanie naszych artykułów przez osoby trzecie. Żeby dowiedzieć się więcej na temat SEO polecam blog tego specjalisty.

Budowa marki i wizerunku firmy

Blog daje nam możliwość zbudowania obrazu autorytetu i specjalisty w naszej dziedzinie, to zachęca potencjalnych jak i już posiadanych odbiorców. Wiedza, ciekawie skonstruowane materiały, rozwiązywanie problemów czytelników, bądź komentarze klientów i innych autorytetów w branży mogą dodatkowo utwierdzić innych o naszej pozycji specjalisty.

Jako osoby tworzymy markę naszymi kwalifikacjami i zdolnościami, ale również potwierdzamy nimi jakość naszych usług i produktów.

Tworzenie więzi z klientem

Poprzez swój mniej oficjalny ton i często używanie formy pierwszoosobowej, pokazujemy zainteresowanym, że po drugiej stronie jest człowiek, a nie komputer bądź firma. Odpowiadanie na pytania, problemy, potrzeby klientów i dzieląc się wiedzą pokazujemy, że nam na nich zależy i umacniamy z nimi więź. Dzięki temu będą chętniej wracać i korzystać z naszych usług oraz produktów.

Nowe kontakty

Blog nie tylko generuje ruch potencjalnych klientów i utrzymuje obecnych. Gdy nasze materiały są rozpoznawalne i mają wysoką jakość, zdarzają się chętni do napisania oraz udostępnienia swojego artykułu w naszej witrynie, bądź zachęcający do zrobienia tego samego u nich. Może to posłużyć obustronnej reklamie,  zdobyciu większej ilości odwiedzin i dalszym utwierdzeniu o pozycji specjalisty.

Możliwość dopasowania grupy docelowej

Każdy z publikowanych materiałów możemy skierować do konkretnych osób. Nasz cały blog nie musi być poświęcony naszym produktom i usługom, możemy w jego ramach opowiadać również o historii i wydarzeniach w naszej firmie.

Samorozwój

Pisząc teksty możemy rozwijać swoje umiejętności literackie, komunikacyjne i marketingowe. Tworzenie nowych treści na pewno obudzi w nas pokłady kreatywności.

Wady prowadzenia bloga firmowego

Czasochłonność

Posiadanie bloga to dobry krok. Jednak nie powinien on być pusty bądź bez nowych wpisów. Pisanie wartościowych tekstów jest czasochłonne, szczególnie przy systematycznym publikowaniu. Przed dodaniem nowej publikacji, warto ją również sprawdzić pod kątem merytorycznym i językowym.

Planowanie

Tworzenie bloga wymaga systematyczności. Jest ona ważna ze względu na zaangażowanie czytelników jak i mechanizmów wyszukiwarek internetowych. Lepiej wrzucić post raz na jakiś czas niż tę są ilość artykułów na raz. Warto mieć gotowy artykuł w zanadrzu.

Kreatywność

Odbiorca chce dostawać wartościowe treści, które są przedstawione w przystępny sposób. Warto dopasować tematykę publikacji do prowadzonej działalności. Potrzebne są rozwinięte umiejętności komunikacji i kreatywności. Posty niskiej jakości mogą zniechęcić adresata i obniżyć nasz autorytet.

Trzeba być na czasie

Warto śledzić trendy w branży i czerpać z nich korzyści. Nikt nie chce być za konkurencją.

Autopromocja

Blog ma być rozwinięciem strony Twojej firmy, jej integralną częścią. Powinien współgrać ze strategią marketingową, a nie być modnym dodatkiem ze śmiesznymi obrazkami. Musisz trafić w potrzeby klienta. Pamiętaj, że nie możesz go okłamać, serwować publikacji na wszystkie tematy, to nie ma być encyklopedia wiedzy o świecie, a klient nie zapomina, tak samo Internet. Blog ma być wizytówką. Dlatego powinien być estetycznie prowadzony i nie zawierać negatywnego ładunku emocjonalnego takiego jak hejt, o którym ostatnio głośno w mediach. Powinna zajmować się nim osoba odpowiedzialna, nie pierwszy lepszy pracownik.

Podsumowanie

Tworzenie bloga jest bardzo proste i daje wiele możliwości rozwoju dla firmy. Jak większość działań ma swoje mocne jak i słabe strony. Większość z minusów opiera się na potrzebie zaangażowania i poświęcenia czasu, który moglibyśmy przeznaczyć na inne czynności, w razie konieczności istnieją na rynku copywriterzy, którzy mogą zająć się dla nas odpłatnym tworzeniem treści.

Ponieważ brak czasu nie jest tak wielkim zagrożeniem dla efektywności naszych działań związanych z blogiem, jak brak umiejętności komunikacji i przekazywania informacji w ciekawy i kreatywny sposób już tak.

Dlatego biorąc pod uwagę wszystkie aspekty, pozytywne efekty przeważają znacząco nad negatywnymi stronami. Potwierdza to fakt, że większość firm prowadzi blogi i uważa je za użyteczne. Przeznaczony czas zwróci się przy odpowiednim zaimplementowaniu bloga w strategię marketingową i rozwoju wizerunku.

Dodatkowo zyskamy kolejny kanał komunikacji z klientami. Treści, które stworzymy to darmowe narzędzie marketingowe, nad którym mamy pełną, nieograniczoną czasowo kontrolę.

Autor: Doskam. Od 2005 wspieramy przedsiębiorców i pracowników firm w ich rozwoju dostarczając praktyczną i najnowszą wiedzę z zakresu zarządzania 3.0, strategii, efektywności osobistej i budowania kultury organizacyjnej. Bierzemy odpowiedzialność za procesy zwiększające efekty rozwojowe w oparciu o model SEB (Szkoleń Efektywne Biznesowo).


Przeczytaj również: