Wartości to temat, który rzadko pojawiał się w parze z marketingiem. Do niedawna rolą marketingowca było bycie kreatorem. Miał wzbudzać pożądanie posiadania. A kupujący podniesie swój status społeczny lub poprawi nastrój.

Wielu osobom marketing kojarzył się z mydleniem oczu i napędzaniem konsumpcjonizmu. Czy jest tu miejsce na wartości? I to wartości rozumiane nie jako, wartość zysku, wartość produktu lub towarów. Rozumiane jako wartości życiowe, ludzkie i społeczne.

W tym artykule dowiesz się:

Co myślą niektórzy przedsiębiorcy na temat wartości w firmie

Jak wyróżnić się na tle konkurencji

Dlaczego wartości powinny być przez Ciebie komunikowane

Co dowiodły globalne badania Havas Wordwide

Wartości w firmie – jakie mamy skojarzenia?

Myślenie o wartościach w kontekście biznesu przywołuje skojarzenia takie, jak: wartość udziałowców w firmie. Inne to wartość finansowa firmy, wartość firmy dla klienta, wartości materialne. Dopiero a na końcu, wartości jako system przekonań i działań.

Kiedy wpisuję w wyszukiwarkę Google „wartość firma”, wyniki wyszukiwania są następujące. 1 ustalanie wartości firmy i amortyzacja, 2. algorytm wyliczania wartości firmy.

Marketing wartości łączy ze sobą wszystkie te elementy. Ponieważ wartości w firmie mają bezpośredni wpływ na wzrost przedsiębiorstwa i osiąganie przez niego sukcesu. A dzieje się tak ponieważ wartości nadają sens działaniom w organizacji i motywują pracowników.

Spotkałam się z przekonaniem, że jeśli ktoś kieruje się wartościami w firmie, nie jest zorientowany na zysk. To jest nieprawda. Sięgnięcie po wyższe wartości, niż zyskowność firmy, po etyczne postępowanie w biznesie, po ekologiczne rozwiązania, transparentność, czy budowanie środowiska zaufania nie wyklucza możliwości powiększania zysków, bogacenia się i rozwoju firmy.

Wielu przedsiębiorców myśli, że jedynym celem działań biznesowych jest zwiększanie zysków. Jako przedsiębiorca zgadzam się, że rentowność mojej firmy jest dla mnie ważna. Każdy przedsiębiorca ma zobowiązania finansowe: podatki, ZUSy, wynagrodzenia, faktury kosztowe.

Ale zysk staje się zaledwie jednym z elementów składowych sukcesu firmy. Obecnie ścieżka do osiągnięcia wysokich zysków w firmie jest trudniejsza niż kiedyś. Proste schematy, stare modele marketingowe, manipulowanie, nagabywanie, czy mówienie tylko o cechach produktów już nie wystarczają. My, jako przedsiębiorcy musimy stawić czoła wymaganiom kreowanym przez rynek, zrozumieć konsumentów i odpowiedzieć na problemy, które dotykają współczesny świat. 

W związku z tym, mam wrażenie, że tylko firmy gotowe na zmianę myślenia i działania będą w stanie osiągnąć długoterminowy sukces, przewagę konkurencyjną o raz rozwijać się na rynku.

MIT. Osoba kierująca się wartościami w firmie, nie skupia się na zwiększaniu zysku firmy. KOMENTARZ: Sięgnięcie po wyższe wartości nie wyklucza możliwości powiększania zysków, bogacenia się i rozwoju firmy.

Wartości stają się przewagą konkurencyjną

Jednym z największych wyróżników dla danej firmy to określone zasady etycznych działań oraz odwoływanie się do wartości i przekonań w biznesie. Takie podejście zdecydowanie zwiększa jej konkurencyjność na rynku. Doszliśmy do momentu, w którym funkcjonalność danych produktów z tego samego segmentu jest na zbliżonym poziomie. To powoduje, że wybór, przed jakim staje konsument w momencie zakupu, jest coraz mniej znaczący.

Marki zaczynają ze sobą konkurować, ale nie na poziomie funkcjonalności. Głównie skupiają się na konkurowaniu na poziomie idei i wartości. Odwołują się do wyższych potrzeb. W ten sposób nadają nowy wymiar produktom lub usługom.

Takie działania sprawiają, że konsument dostaje nie tylko produkt lub usługę, ale możliwość identyfikowania się i realizowania swoich wewnętrznych potrzeb, nie tylko tych materialnych.

Obecnie konsument decyduje się na dany produkt ze względu na funkcjonalność, jakość. Ale to nie wszystko. Przede wszystkim, decyduje się na możliwość identyfikacji i realizacji swoich wewnętrznych potrzeb.

Wartości muszą być komunikowane

Doskonale wiem, że firmy już od wielu lat budowały swoją przewagę konkurencyjną i wizerunek tworząc ze swoich produktów symbol statusu i przynależności społecznej. Co takiego się stało, że firmy jeszcze bardziej muszą skupiać się na wartościach? Odpowiedź jest prosta. My jako konsumenci staliśmy się bardzo świadomi. Dzięki social media i dostępności on-line, z łatwością odnajdujemy wszelkie informacje dotyczące danego produktu lub marki. Tak samo szybko jak znajdujemy opinie na temat konkretnego produktu, tak samo szybko możemy się do niego zniechęcić.

To oznacza, że transparentność dotycząca danego produktu jest właściwie wymuszona. My, jako przedsiębiorcy musimy tworzyć komunikaty przemyślane, spójne i budzące zaufanie do naszego produktu lub usługi.

Jako konsumenci poszukujemy produktów, które pomogą nam spełniać nasze potrzeby, nie tylko te materialne.

To powoduje, że coraz więcej marek oddziałuje na emocje i opiera swój przekaz na wartościach, z którymi ma kojarzyć się dana firma. W swoich komunikatach marki stawiają na bezpieczeństwo, samorealizację, inspirację, relacje rodzinne, wolność, poczucie przynależności a także pokonywanie słabości. Konsument stojąc w obliczy wyboru, wybierze taki produkt, który wesprze go w spełnianiu jego potrzeb.

Twarde fakty dotyczące wartości

Coraz więcej marek rozumie, że aby zaangażować i zjednać swoich odbiorców muszą komunikować wartości. I muszą dotrzymywać obietnic. Obecni konsumenci szukają w markach wiarygodności i partnerskich relacji. Młodzi konsumenci chcą, aby firmy oddziaływały na rzeczywistość. I poprzez swoje działania wraz z nimi w partnerstwie przyczyniały się do społecznych przemian.

Globalne badania prowadzone przez Havas Wordwide w 2014 roku dowodzą, że konsumenci coraz mniej związani są z produktami i ich brandami. W raporcie „Nowy typ konsumentów i gospodarka oparta na współdzieleniu” możemy przeczytać, że 52% respondentów z łatwością mogą pozbyć się produktów, których używają. Aż 73% respondentów przyznaje, że nie odczuwa przywiązania do danego brandu, a wybór danego produktu jest podyktowany komunikowanymi wartościami. 63% respondentów odpowiedziało, że kupuje konkretne produkty i usługi ze względu na to, jakie wartości za nimi stoją.

To potwierdza, jak ważne jest pozycjonowanie się poprzez komunikowanie wartości i realizowanie wyższych celów w codziennej działalności marki. To nowe wcielenie marketingu. Wymagania współczesnych konsumentów stawiają przed nami wymagania zmiany dotychczasowego sposobu myślenia i działania.

Podsumowanie.

Aby Twoja marka i produkt lub usługa, którą świadczysz, była uznawana za ważną i dobrą, musi być dla konsumenta nie tylko użyteczna ale przede wszystkim pożyteczna. Jako przedsiębiorcy powinniśmy tworzyć produkty i usługi, za które ludzie będą nam wdzięczni, na różnych płaszczyznach (ich samorealizacji i wpływu na polepszanie świata).

To oznacza, że biznes w tym rozumieniu ma być członkiem światowej społeczności. A nadrzędnym celem jest dążenie do tego, aby świat stawał się lepszy. Chciałabym zaznaczyć, my jako przedsiębiorcy musimy pamiętać, że niezależnie od tego, co robimy, po drugiej stronie stoi człowiek. I wtedy w każdej dziedzinie życia znajduje się przestrzeń na wartości.

Autor artykułu:

Kamila Kozioł psycholog, certyfikowany coach, dyplomowany trener Uniwersytetu Warszawskiego, inspiratorka zmiany życia i współautorka dwóch książek: „W poczuciu własnej wartości. Zbuduj swoją wewnętrzną siłę” oraz „Dziennik Coachingowy. 365 pytań od Twojego coacha”. Z przedsiębiorcami buduje ich firmy w oparciu o wartości, które w perspektywie dają spektakularne wyniki finansowe.


Przeczytaj również: