Wartości biznesowe są podstawą. W dzisiejszym świecie nie sprawdzi się strategia ślepej pogoni za zyskiem, bez względu na koszty, wizerunek firmy i wartości. Większość z nas – konsumentów – oczekuje, że przedsiębiorstwa będą zwracać uwagę, jak swoimi działaniami wpływają na środowisko i na społeczeństwo. Doszliśmy do momentu, w którym ludzie mają dość pieniędzy, a pieniądz sam w sobie nie jest głównym celem. Czas znaleźć inną drogę.
Konsumenci chcą wiedzieć, skąd pochodzą produkty, których używają. Sama cena nie jest już tak ważna. Dlatego właśnie byliśmy świadkami rozwoju ruchu Polskiego Stowarzyszenia Sprawiedliwego Handlu, żywności ekologicznej, zainteresowania pochodzeniem żywności oraz poważnego traktowania przez firmy ich odpowiedzialności za środowisko naturalne i wpływ na otoczenie. Wartości stały się ważne. Wartości biznesowe są ważne.
Dlatego uważam, że wartości biznesowe mają ogromne znaczenie. Powinny być ważne również dla Ciebie i twojej firmy, ponieważ wartości są ważne dla ludzi, z którymi pracujesz i twoich klientów. Wychodzimy z marketingu 3.0 i idziemy w marketing 4.0
Odkrycie wartości biznesowych pomoże ci stworzyć firmę, która odzwierciedla to, kim jesteś i na czym ci zależy. Znajomość Twoich wartości jest wskazówką przy podejmowaniu decyzji biznesowych. Kiedy prowadzisz biznes, stawiając na pierwszym miejscu wartości, możesz spać spokojnie, wiedząc, że pracujesz nad tym, co dla Ciebie ważne.
Zwerbalizowanie i opisanie wartości w firmie to dobry sposób na zapewnianie sobie przewagi konkurencyjnej. Twoi klienci chcą wiedzieć i wiedzieć, co odróżnia Cię od konkurencji. Wartości stanowią o zrównoważonym biznesie, o jasnym kierunku i świadomości działania. Trzymanie się swoich wartości może oznaczać konieczność poświęcenia okazji, aby zarobić na czymś szybciej. Ale możesz pozostać wierny temu, co dla Ciebie ważne i osiągnąć zysk.
Czym są wartości biznesowe?
Wraz z misją i wizją, wartości biznesowe określają, kim jesteś jako firma. Twoje wartości są częścią Twojej marki, ale odkrywanie ich to coś więcej niż tylko ćwiczenie, które możesz wykonać na szkoleniu dotyczącym budowania marki. Celem wypisania wartości nie jest eksponowanie ich dla zasady. Istotą jest to, że muszą być one autentyczne, a Ty swoimi decyzjami działasz zgodnie z nimi. Nie chodzi o liczby na Facebooku, LinkedIn albo ładne meble w biurze. Chodzi o sedno tego, kim jesteś i co robisz.
„Wartości” budzą skojarzenia, czegoś wielkiego, nieuchwytnego, trudnego i niewidzialnego. Ale określenie ich nie jest trudne. Są nimi często te działania, które robisz bezwiednie, bezmyślnie. Na przykład dotrzymywanie terminów albo podtrzymywanie kontaktu.
Wielu osobom, których wspierałam w budowaniu firmy w oparciu o wartości wydaje się, że wartości biznesowe takie jak: moralność, szlachetność, autentyczność są odpowiednimi wartościami, o jakich można pisać. Wartości są wtedy dobre, kiedy są Twoje i kiedy są ważne dla Ciebie i Twojego biznesu.
Według obecnych koncepcji marketingu (Marketing 4.0 – tu przeczytasz więcej), przetrwają te firmy, które wnoszą coś w życie konsumenta ale też pomagają tworzyć lepsze jutro już dziś. To oznacza, że wartości są po części związane z Twoją odpowiedzialnością wobec świata. Ale to coś więcej niż tylko to. Przede wszystkim mają one wpływ na sposób prowadzenia działalności, na co dzień. Wpływają na sposób, w jaki Twoi pracownicy współpracują ze sobą. Wpływają też na sposób, w jaki współpracujesz z klientami.
Zgłębianie swoich wartości jest procesem odkrywczym. Warto, abyś wiedział, że dziś wypisane wartości nie są wieczne. Zmieniają się wraz z rozwojem Twojej firmy, tak jak jej misja i wizja.
Poniżej przedstawiam Ci kilka podstawowych kroków, przez jakie przechodzę wraz z klientami podczas wspólnej pracy.
Biznes to organizacja, a każda organizacja opiera się na wartościach, zachowaniach i postawach. Aby stworzyć pozytywny wizerunek opinii publicznej i zbudować trwałe relacje ze wszystkimi zaangażowanymi w proces pracy musisz zwrócić szczególną uwagę na podstawowe wartości w firmie.
Kamila Kozioł
Krok 1: Pomyśl, na jakim etapie jest Twoja firma.
Poświęć trochę czasu na ocenę obecnej kultury w swojej firmie. Weź pod uwagę, że to co reprezentuje Twoja firma może być zupełnie inne niż to w co wierzysz. Poparz na swoją firmę z perspektywy trzeciej osoby.
Możesz to zrobić, sprawdzając opinie innych o swojej firmie, lub pytaj bezpośrednio pracowników i klientów.
Krok 2: Przyjrzyj się aktualnemu planu strategicznemu. Jeśli w ogóle posiadasz.
Jeśli masz firmę, na pewno masz plan biznesowy (albo powinieneś mieć). Plan ten powinien być staranie stworzony i przemyślany, ponieważ reprezentuje miejsce, w którym chcesz się znaleźć w przyszłości.
Krok 3: Rozważ kulturę firmy
Jeśli jesteś w kroku trzecim (a na żywo podczas spotkań ze mną jest to mniej więcej dwa trzy tygodnie od pierwszego spotkania) powinieneś mieć już jasny obraz swojej obecnej kultury organizacyjnej. Znasz swoje plany oraz strategię na najbliższą przyszłość. Nadszedł czas aby zastanowić się na narzędziami potrzebnymi do określenia kultury firmy. Kultura firmy to między innymi wartości, jakie mają być wyznawane i przestrzegane i na podstawie których podejmujesz decyzje.
Na podstawie ankiet, czy Twoje wartości mają się zmienić? Czy są wystarczające, aby osiągnąć cele strategiczne firmy? Rozważ dodatkowe ankiety i testy, aby potwierdzić wartości i uzyskać nowe pomysły ze środowiska.
Jeśli nie masz pomysłu na określenie swoich wartości – TUTAJ możesz pobrać listę 197 wartości, jakie usłyszałam w pracy z setkami Klientów.
Krok 4: Wybierz wartości biznesowe
Zawęź wartości do 7 głównych. Oto, co powinieneś wiedzieć przy wyborze podstawowych wartości biznesowych:
- Wartości powinny mieć cel. Żaden pracownik, partner biznesowy, klient, nie będzie podążał za wartościami, które nie mają celu. Jeśli dla nich dana wartość nic nie znaczy to żaden klient nie kupi Twoich produktów ani usług.
- Wartości są, będą i powinny być uzupełniane działaniem. Sama wartość dla deklaracje ich na stronie www nic nie dadzą. Dopiero działanie w zgodzie z nimi, podejmowanie decyzji w taki sposób aby dana wartość była przestrzegana stają się ważne.
- Wartości powinny pasować do całości. Z tym nie ma problemu, jeśli wartości wychodzą od właściciela. Praca całej organizacji opiera się na jednej jasnej i autentycznej misji.
Krok 5: Zdefiniuj znaczenie wartości
Każda wartość, jaką wybrałeś musi zostać zdefiniowana. To jest moment, w którym nadajesz wartości wartość i własne znaczenie. Na tym etapie planuję z klientami strategię wprowadzenia jej w codzienny obieg w firmie. Jako właściciel firmy musisz mieć jasny komunikat, czego oczekujesz i musi by z zrobione aby uszanować wartości firmowe i pracować w zgodzie z nimi.
Krok 6: Włącz wartości w procesy firmy
Wartości, które zbadałeś, wybrałeś i zdefiniowałeś i zakomunikowałeś innym są gotowe do zintegrowania z procesami organizacji. Użyj wcześniej stworzonego planu, aby zintegrować wartości we wszystkich obszarach operacyjnych i procesach, bez żadnych wyjątków.
Prawdopodobnie zauważysz, podczas tego procesu, że znacznie łatwej jest zaadaptować wartości w pracę nowych pracowników i partnerów biznesowych niż obecnych. To normalne. Dopasuj wartości i badaj postępy, a jeśli konieczne informuj ponownie wszystkich zainteresowanych.
Posiadanie silnej podstawy właściwych podstawowych wartości w firmie czyni cuda w każdym aspekcie. Rozpoczynając od zatrudniania odpowiednich pracowników do budowania idealnej kultury organizacyjnej, kroki te gwarantują sukces w tworzeniu udanego biznesu.
Kamila Kozioł – psycholog, certyfikowany coach, dyplomowany trener Uniwersytetu Warszawskiego, inspiratorka zmiany życia i współautorka dwóch książek: „W poczuciu własnej wartości. Zbuduj swoją wewnętrzną siłę” oraz „Dziennik Coachingowy. 365 pytań od Twojego coacha”. Z przedsiębiorcami buduje ich firmy w oparciu o wartości, które w perspektywie dają spektakularne wyniki finansowe.
Przeczytaj również: